Zgodnie z obowiązującymi przepisami podmiot uprawniony jest obowiązany prowadzić wykaz pojazdów używanych przez siebie w ruchu drogowym z wykorzystaniem profesjonalnego dowodu rejestracyjnego i zalegalizowanych profesjonalnych tablic (tablicy) rejestracyjnych w systemie teleinformatycznym obsługującym centralną ewidencję pojazdów (CEPiK).
W celu umożliwienia prowadzenia wykazu Minister Cyfryzacji udostępinił aplikację na stronie internetowej (www) systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) dla podmiotów uprawnionych do profesjonalnej rejestracji. Dostęp do aplikacji wymaga uzyskania odpowiednich certyfikatów przez podmiot uprawniony. Dostęp do Aplikacji do profesjonalnej rejestracji pojazdów jest ograniczony w związku z wymaganiami bezpieczeństwa i zgodny z polityką certyfikacji Kancelarii Premiera Rady Ministrów (KPRM). Osoba zatrudniona i odpowiedzialna w swojej firmię, która będzie w ramach podmiotu uprawnionego wykonywać czynności związane z prowadzeniem wykazu pojazdów rejestrowanych profesjonalnie musi uzupełnić odpowiednie wnioski:
Wnioski możemy wygenrować za pośrednctwem strony internetowej (wejdz tutaj) wybierając typ podmiotu "Podmiot Profesjonalnej Rejestracji", następnie należy wybrać wnioski które musimy uzupełnić (dwa powyższe). Proszę pamiętać, że w formularzu musimy wybrać środowisko produkcyjne systemu CEPiK, a w podstawie prawnej wpisać "Decyzja" podając numer decyzji oraz date wydania. Szczegółowa instrukcja jak uzupełnić formularz o wydanie certyfikatu dla operatora na kartę znajdziesz tutaj, natomiast dla urządzenia tutaj. Po wypełnieniu prawidłowo formularza wydrukuj utworzony dokument, uzupełnij o pieczęć firmy, podpisz wniosek, a następnie włóż do koperty i zaadresuj na podany adres i wyślij. Centralny Ośrodek Informatyki ul. Gdańska 47/49 90-729 Łódź z dopiskiem na kopercie: WNIOSEK SSL/VPN do CEPiK2.0 PPROF Wnioski podpisane podpisem zaufanym, podpisem osobistym albo certyfikatem kwalifikowanym można przesłać także za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej (ePUAP) na adres skrytki: /coi/Skrytka/ESP Jak wysłać wnioski i podpisać dokument przez platforme ePUAP prezentujemy tutaj. Po wysłaniu wszytskich dokumentów czekamy na uzyskanie certyfikatów. Status wniosku możemy sprawdzić tutaj po podaniu kodu weryfikacyjnego który znajduje się na wydrukowanym wcześniej wniosku. Uzyskane certyfikaty otrzmamy na adres skrzynki e-mail. Następnie zgodnie z zawartą w tej wiadomości instrukcją i importujemy certyfikat na kartę kryptograficzną. Pamiętaj! Certyfikat jest ważny przez 2 lata. Po upływie terminu ważności certyfikatu podmiot uprawniony nie będzie mógł pracować w aplikacji i dopełnić obowiązku prowadzenia wykazu. Aby zapewnić ciągłość pracy w aplikacji należy złożyć wniosek o recertyfikację na 2 miesiące przed upływem ważności dotychczasowego certyfikatu.
Aby móc korzystać oprogramowania służacego do obsługi profesjonalnej rejestracji musisz posiadać następujące rzeczy:
Żeby zalogować się do Aplikacji do profesjonalnej rejestracji pojazdów, musisz wykonać następujące czynności:
W przypadku użycia przeglądarki Mozilla Firefox zaczytany zostanie certyfikat do właściwej karty. Nie musisz wybierać certyfikatu z listy certyfikatów. Jeżeli proces logowania przebiegł pomyślnie, zostanie wyświetlona strona główna Aplikacji do profesjonalnej rejestracji pojazdów. W przypadku pozostały przeglądarek takich jak Google Chrome, Microsoft Edge czy Safari, najpierw będziemy musieli wybrać odpowiedni certyfikat wydany przez CEPiK, a następnie podać kod PIN karty. W tym momencie powinniśmy mieć już dostęp do całej bazy w której będziemy prowadzić swój rejestr wyjazdów i przyjazdów.
Szczegłówe informacje odnośnie korzystania z Aplikacji do profesjonalnej rejestracji pojazdu dostępnę są tutaj.